Dunia ibarat NERAKA bagi orang mukmin tetapi SYURGA bagi orang kafir

Thursday, September 9, 2010

Sinar cahaya ayat kursi

Hmmh, stiap hr lps solat msti sy terfikir, apakah fadhilatnya membaca ayat kursi ni yea? sebelum ini, ada terbaca tentang tu, tapi ingat2 lupa..
tgk2, ada seorang hamba Allah forward email tentang kelebihan ayat kursi..
Subhannallah... hebat sungguh fadhilatnya! Jom kita sama2 renung2kan :)
_______________________________________________________________________
Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah.
Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah.
Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya.
Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.
Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:
1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya – mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya. Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda, “Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…”
“Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia-mu, utamakan SHOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat-mu”

Subhannallah..
_______________________________________________________
Untuk itu kawan2ku, lepas solat, apa salahnya baca ayat kursi ni, tak susah pun malah berasa sangat tenang kerana ayat2 Allah yg indah serta kita turut mendapat perlindungan yang hebat daripada pencipta kita . 

Lepas bce ayat kursi, kita tambah pula dengan ibadat berzikir, bertasbih dan bertahmid yang 33 kali setiap satunya.. MasyaAllah ketenangan yg akan ada rasai sememangnya begitu indah apatahlg sekiranya ibadat ini dibuat dengan seikhlas hati kita dan memahami maknanya .. 
 Bertakbir( Allahuakbar = Allah Maha Besar ) , Bertasbih ( subhannallah = Maha Suci Allah ) , Bertahmid ( Alhamdulillah = Segala puji bagi Allah ).

Oh yea, jangan tak tau, berzikir, bertasbih dan bertahmid juga mempunyai kelebihan tersendiri tau.. Contohnya, bertahmid, selain memberi ketenangan, juga bole menguatkan ingatan kita tau... Bertasbih pula, pahalanya bergituuuuuu besar bagaikan antara langit dan bumi... Subhannlah!!
Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:
Barang siapa yang bertasbih selepas solatnya 33 kali, bertahmid 33 kali dan bertakbir 33 kali, dan kesemuanya adalah 99 kali, maka dia menyebut pada bilangan yang keseratus dengan ‘Laailaha illallah wahdahu la syarikalahu, lahu al-mulku walahu alhamdu wahuwa ala kulli syai’in qadir’, maka Allah mengampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan.[HR Bukahari, Muslim dan Abu Daud



Apa2 pun , kita wajib mengerjakan ibadat kepada ALLAH dengan seikhlas hati kita bagi mendapatkan keredhaan-NYA  di dunia mahupun di akhirat . 

Okay tak? Kalau okay, tekanlah button 'LIKE' yea :) Terima kasih sudi membaca ^_^

Sunday, September 5, 2010

Lagu raya

Pejam celik, pejam celik..
mggu dpn da raya..
dan lgu raya pun kedengaran di mana2 sahaja..
lagu lama ada, lagu baru ada..

tapikan...
yg masih dan hanya terpahat di hatiku,, hanyala lagu2 raya yang da retro...ble dgr..rasa kemeriahan hari raya tu kuat sangat..
Slalu  bermonolog dlmn... " tak de lg ke lgu2 raya bru yg bole jd sama taraf dgn lgu raya dlu2? "
Bukan ape, lgu2 bru sekarang nie, ntah apa apa laa..pada pendapat saya , tak menghidupkn suasana hr raya..
ada satu lagu raya nie,, mmg terkejut sangat dengar.. bukan apa...sebabnya.. siap ada rap rap lgi!!
ADUUUHHH! apsal lgu raya mcm nie??? trus tuka channel radio yg lain...

Pd pndgnkuuu, smua lgu raya yg moden skrg nie takda lg yg bole menandingi lgu2 raya dlu.. spt,
..... dan banyaaaaaaaaaakkkk lg laaaa!!! hehe~tak pernah jemu di dengar pada musim hr raya...
=) 


Okay tak? Kalau okay, tekanlah button 'LIKE' yea :) Terima kasih sudi membaca ^_^

Saturday, September 4, 2010

Hayat , Kueh n Co.

Cakap pasal kuih raya jea, msti teringat kat hayat..
perh.. kuihnya bukan main laku lagi kt skola..
lbh kurang 60 tempahan la yg dibuat,,,

Hr Jumaat tu, sy skola mcm biasala kan,,
cuma, mcm biasa jgk, hayatul tak dtg skola,.. hehe...jgn mara hayat,,
sbb hayat dtg kul 9 lebih..pakaian dia..perhh,.. yg paling huuiiyoooohh!!nya, dia datang bawak kereta !!
kereta yg dbawak bukan sebarang kereta...bukan kereta yg kecik tuu., no no no...
dia bawak gen2! huhuhu! tak macam dak skola langsung... macam da keje!!

Pastu, lps dipanggil oleh hayat, ktorang ( IZNI, HAYAT N MYSELF) pegila kat kereta dia..
hahahh!! mcm tak pecaya kmu hayatul yg duduk sblh kite !!  km tau tk, kte rasa mcm kite ni budak kecik sangaaaattt,, yeala, "kmu dah pun bawak kereta.. kte nie.. hr jd pun blm lepas lagi... duhhh.. jauhnya ku rasa ketinggalan.."

Bukak jea bonet kete, hulammak,, 3 kotak besar tuuh,, hanya isi kuih jea... 
n den, kueh2 tersebut, dibawa pula naik ke bilik guru..
wadduhh2,,,beratnyea!! berapa byk kali ktorang berhenti di "RnR" .. Bukan main banyak kuehnya! BERAT!
Ble da smpai d bilik guru,.waktu tu ,amboiii.. ckgu bukan main mengusik lagii...
izni n i nie, dikatanya la pekerja hayat, hehe~~
jd tukang amik2 kuih, dan tick2 nama ckgu2 yg dah bayar...
lawak pun adaa..
yg bestnya,, pastu ktorang dapat duit raya!! ( tp pada saya, itu adalah upah) ,, hehe..skali lagi, jgn marah hayat!!


Dah tu, pesanannya makin bertambah2,... maklumla... tgk kueh sedap..
hehe... apa2 pun hayat, kte tabik spriiiiinggg kt kmu.. berusaha gigih menjual kueh tanpa rasa segan silu.. smoga cita2 kmu nk jd ahli perniagaan berjaya,! sbb kte tgk mu mmg berbakat !! chai yokk!!
Apa2pun, sebelum pape,, nk berjaya,, study mesti gempakk,oke!!

p/s : kite nk gmbr dgn izni yg berlatarbelakangkan kotak kueh raya ! hehe :) 

Okay tak? Kalau okay, tekanlah button 'LIKE' yea :) Terima kasih sudi membaca ^_^

Thursday, September 2, 2010

weee~! at last.. spm trial is over

trial hbs suda~!
setelah 3 minggu..
sesaknya nafas..tp..betapa cepat masa berjalann...
aku da lepas triall!!!
weeheeeeeeee~!!!
countdown 4spm 2010.. D=
tgl satu jea lg exam d skolah...


my trial exam really disapoint me ..
wat do u expect frm lst minute study ?
tak penah menyesal dr dlu smpai skrg..
instead of struggling for success achievement of spm trial.., my hardwork strtd only 1 week b4 the exam.. huhhh.. so disapointed of myself...
i wonder how's the performance of my trial result..
My preparation ws totally  HUHH~~ .. ! they were totally different FRM wat i did 4 my pmr preparation
SPM AKU KENA BERUBAH ! AKU AKAN BERUBAH !!
MASIH BELUM TERLAMBAT !!
NURUL AMIRAH BOLEEEEHHHH!!!
STRIVE HARD TO SUCCEED !!  

Okay tak? Kalau okay, tekanlah button 'LIKE' yea :) Terima kasih sudi membaca ^_^