Dunia ibarat NERAKA bagi orang mukmin tetapi SYURGA bagi orang kafir

Jum tengok2 ^_^

Thursday, December 1, 2011

Ayam Lemak Padang

Salam =D

Tenghari semalam., aku rasa hepi sangat.,sbb aku dpt masak masakan kegemaran yg aku nk sangaaaat try buat sndiri.. 
dulu2., tym bibik aku ada lg., aku pernah tanya mcm mana nk buat.,tp tak sempai nk blaja..sbb..lepas tu..die da balik indonesia ='( rindu sangat2 dgn dia.. Allah je lah yang tau..



Okay.. 
let's continue.. 
aku masak Ayam masak lemak style Padang pnye! 
Ayah,Mama,Shima,Azam,Aiman,Anisah smuaa kate sedap! hehe.. alhamdulillah.. 
yg lawaknya..aimanla, memula tak nak makan..
kalau korang nk tau., aiman ni mmg sangat susah kalau nk bg die makan ,, dia ni cerewet sgt..jd.,kami amatlah gembira kalau dia boleh makan sesuatu yg pelik..hahahh..

Aku : Aimaan!! mari makan!! knp tk nak makan???!!
Aiman : Tak nak..Aiman tak tau nk makan dgn ape..
Aku: tu akak buat kuah lemak ayam..mcm kuah lemak ikan yg akak buat hr tu..aiman kan suka makan kuah lemak ?? *sumenye lemak2 je..
Aiman : tak nakk...

pastu..aku suwh die rase..aku paksa die rasa ..

Aku : nah..
Aiman : sedaap.tp tk nk makan.. 

beberapa minit kemudian,.,die amik pinggan dan amik nasi..nak maakaan! haha ..lega2.. 
nak tgk tak gamba die..hehe....


sorryla gambar tak berapa cantik..


tetiba sambal terung pulak muncul..haha.. menu ini pun lagi2 la merupakan fevret aku! nyum2 =D
due2nye senang sangat2 nk dimasak.. plg lame., nak masak dua2 menu nie.,1 jam bole siap da..

Okaylaa.. kawan2 nak cuba try tak? Kalau nak., boleh je..jangan risau..sebab...senaaaaaaanggg kaaaacaaaangg sangaaat!! hehe.. jum! tapi resipi ni biasa2 je.tak se-gah yg best2 tu..kalau korang nk try,.try la tau ! =P

Resipi Ayam Masak Lemak Padang
Bahan2. :
1 ekor ayam
1 helai daun kunyit
1 tangkai serai
santan (150-200ml) agak2la.
air asam.


bhn2 dikisar :
8 ulas bwg merah
4 ulas bwg putih
halia sikit
lengkuas sikit
kunyit hidup sikit
1 sudu belacan
7 tangkai cili padi ( ikut korang la nak pedas mcm mane..tp byk nie pun tak de la pedas pun bg aku)
4 tangkai cili hidup (merah tau! )


Cara2:
1. Korang tumis la yang bahan kisar tadi tu., ble agak2 mcm otw nk menggelegak..korang masukkan daun kunyit n serai td tu.. sammpaai la naik aroma bau daun kunyit td tu...haa.sedaap =D
2. Masukkan la ayam yg korang da basuh bersih2 tadi.. biarkan sampai ayam tu betul2 masak tau..biar lame sikit.,dengan api sederhana..yg penting ayam tu masak..dan..dan..dan.. rempah2 td tu smua diserap msuk dlm daging ayam tu nnt..brula nikmat nk makan..
3. Oh yea..kalau nk ikut stail aku..aku suka masukkan dengan kentang skali..sedaapnyea :)
4. masukkan la santan.. kalau ikut stail aku.., aku masukkan air panas lg..(Tp not too much sbb nnt cair sgt plak..) . so agak2 korang la..
biarkan smpai mendidih....siap =D
wooww..jgn lupa masukkan perasa2 yea..yang garam n gula tu ;)
senang kan? kn? kan??
mudah,cepat dan menyelerakan..tak percaya..cubalah!

korang boleh la hidangkan kat keluarga terrrsaaayaaang =D
happy trying! hehe..

Okay tak? Kalau okay, tekanlah button 'LIKE' yea :) Terima kasih sudi membaca ^_^

No comments:

Post a Comment