Dunia ibarat NERAKA bagi orang mukmin tetapi SYURGA bagi orang kafir

Wednesday, November 30, 2011

Makan kenduri tanpa diundang

Salam ..hye =)
*gmbr hiasan ^_^ 

Hmm., cuti akhir tahun nie., baaanyaaaaak kenduri kendara yg dibuat oleh baaanyaaaaaaak orang kan?
Mostly kenduri kawin la,kn?
N.,jemputan kawin pun.,of coz la beratur2..kn?
Pernah tak korang terfikir bila korang tengah jalan2.. pastu., korang nampak banyak kenduri kiri kanan korang..
dan korang pun rasa mcm nak makan kat kenduri2 tu..tapi..ada satu masalah..masalah itu ..adalah..
korang tak dijemput pun..
hmm..mcm mane tu.. ape hukumnya yea ?
Baiklah..

Tahukah anda ? Bila anda makan di kenduri yg kita tak dijemput...anda dikira sebagai PENCURI!! Jadi., terang-terangan hukum makan di kenduri orang yang tak menjemput kita...adalah HARAM sama sekali..
Kecuali lah.,kalau kita sekadar datang untuk melihat pengantin.. *tp., macam kelakar kan? kita tak kenal keluarga tu..tp dtg juz nk tgk pengantin..hehe.. tak pela.. mybe ada yg nk amik inspiration kut.,kan ?

CARA-CARA meminta keampunan dr Allah bila da "tercuri"makanan di kenduri...
Okay..apa nak buat kalau korang da makan kat kenduri yang tanpa dijemput nie?

pertama sekali..sudah tentula..anda wajib bertaubat...
buat taubat nasuha..,berjanji takkan buat lagi..
kemudian., Minta maaf dengan tuan punya rumah td tu..
tanya die.,berapa bayaran yg harus dibayar untuk makanan yg dah kita makan... ckp la..kita makan ape.

hehe..

Nak tau lebih lanjut dan jelas??

jum tgk video ustat the best nie..sape lg kalau bukan...
USTAZ AZHAR ! =D


p/s: sbnrnya..dulu sy ada tertanya2..andaikata la kalau malas nk masak mkn tengahari kat rumah.,bukan kah lebih senang kalau makan je kat tmpat2 yang sedang adakan kenduri perkhawinan ? makan je laa..dah la sodap2.. sepesel pulok tu.. tp..alhamdulillah terjumpa video nie.. terjawab kemusykilan..
Waktu sy dengar kita digelar "pencuri" kalau makan tanpa diundang., mmg terkejut sgt2..sbb terkilan..mcm mana la sy bole terfikir nk buat kerja mcm tu ? isyh2.. Astaghfirullah.

SOALAN!

Haa..,
sbnrnya., sy ada jugak persoalan yang bermain2 di minda saya..

1. Apakah hukumnya .. kalau., kita yang dijemput ke kenduri kawin oleh tuan rumah.,dan..kita pelawa sekali kawan yang tak diundang oleh tuan rumah tadi tu., apakah hukumnya?? adakah saya dikira sbg pencuri?

2. Bagaimana pula kalau sebaliknya ? Kawan kita yang mendapat undangan dari tuan rumah.,dan dia mengundang saya yg tak pula diundang oleh tuan rumah tadi tu... 


Minta sangat jasa baik korang semua.siapa2 yang tau.., tolong berikan jawapan kepada kemusykilan saya nie ! pleaseee!! hehe..terima kasih sangat ^_^
wassalam :)

Okay tak? Kalau okay, tekanlah button 'LIKE' yea :) Terima kasih sudi membaca ^_^

No comments:

Post a Comment