Dunia ibarat NERAKA bagi orang mukmin tetapi SYURGA bagi orang kafir

Jum tengok2 ^_^

Sunday, November 27, 2011

Praktikal 3 Jam =O

Assalammualaikum ! Hye ! =D
First and foremost..
saya nk ucapkan...
                Selamat Menyambut Maal Hijrah semua! =)  

Semoga tahun baru ni. kita menjadi lebih baik dari sebelum ni..Mudah2an, buku baru kita ni dipenuhi dengan baaaanyaaaak amaaalaan kebaikan...bukan kebaikan je..malahan jugak mestilah diiringi dengan redha Allah...Sebab..apalah guna kita menjadi khalifah bumi ini kalau tanpa redha dari Allah s.w.t. Mudah2an..tahun baru 1433 hijrah ni, kita lebih dekat dengan Allah..dan menjadi hamba yang sentiaaaasaaaa bertakwa dgnNya.. Ameen..ameen..ya robbal a'lamin =)

Okay..hari ni nak cerita pengalaman praktikal sikit,.
Waahh2.. hari ini merupakan hari pertama aku dlm dunia membawa kereta! haha.. dan kereta yang pertama yg bertuah itu adalah kereta KANCIL..hahaha..*ntah ape2 ntah aku ni..

So far okay la..cuma sangat penat..steering ketat sangat.., clutch asyik nak kena controlll..
aku lemah dalam pengawalan steering ... selalu lambat pusing ..

pakcik slalu ckp : jgn kelam kabut! pusing pelan2..pelan2..

tp sbnrnye..aku tak rasa pun cara aku pusing steering tu kelam kabut *perasan..
sbnrnya aku cuba nak pusingkan steering dgn bersungguh2!! aku takut terlambat..
sbb,..ble aku cuba buat lmbt2.. slalu lambat pusing.., itu menyebabkan pusingan aku jd lari tau,..kuikuikui..

Naik bukit bagi aku.,tym naik bukit la yang paling susaah..especially bila step yang kena turun balik tu..
ada 4 step..
1. Sambil clutch ditekan,,minyak kena tekan sampai 3-4 mcm tu.. kena hold....!  tym tu la aku tertekan ssaampaai 9!! huwaaahh.terkejut aku!
2. Lepaskan clutch pelan2..smpai rasa mcm da nk gerak,,
3. lepaskan handbrake ..
4.dan...tekaaaan minyaaaaak!!hiyaaaah!! vrooooooom!! *walau bagaimanapun.part ni la yg aku paling suka..sbb..die..vrrrrroooooo!!! hehehe

hahhh,.step2 ni la yang aku slalu tak constant..

Parking
Parking pun....emmm...boleh tahan sikiiiittt laaa.. tp payah jgk..sbb penanda banyak kat lantai..jd kena slalu concentrate kat tanda2 tu...berpeluh2 gak ..

3 Penjuru

This is the part that I like the MOST!
Haha..memula.. I feel like hating this part so much.. it seems so hard...according to my instructor, you must only have your 3 steps done here.. NO STOPPING at any other step than the stopping part .. It is so hardd at first.. coz u must always be alert at every single second..Once you lost your focus., for sure u'll be doing a lot of stoppings at any other step where u shouldn't do so.. or else., you'll be considered as fail.
Aku rasa step ni je la yang aku paling okay..
plg tak okay.,tym 4 step kat bukit. aku takut..ter..terbaaaaanggg!!!!

Pak CIk : kamu jangan takut kalau terundur..atau terlaju ke depan.. just follow the instruction.and you'll never go wrong..
Aku : owwhh..okaayy... huhh~~ *berpeluh2..

Kemudian, tamat sesi 3 jam praktikal.. aku tandatangan kertas dan bg gmbr n IC..dan..tunggu lesel L siaap..pstu ..brulaa bole start 10 jam latihan,excitednye..hehe..tp..takut gak..
hmm..tak pe laa..practice makes perfect..InsyaAllah =) ..

Lepas tu, ktorang g kantin..minum2 jap...smbil bce surat khabar..

Masa nak balik.,pakcik raba2 poket...dan tanya..
Pak cik : Kunci kat mira td kan ?
Aku : Rasanya da bagi da kat pak cik tadi ??
Pak cik : tak da pun??
Aku takut sangat2.sbb aku slalu careless..aku cek2 kat beg aku..tp tak de pun? aku btambah cuaak..sbb aku rasa.. tak mungkin laa pakcik bole lupe mane kunci,sbb die msti da tbiasa dgn kunci tu..tp aku,bru first tym,jd tak rasa kunci kereta suatu keutamaan lg..*(fhm ke nie.? heheh)

Aku pun pegi laa..kat counter QTI .. cari2... tak de jgk! aduhaaiii..ya Allah..mane kunci nihhh...
*rasa nk nangis sangat ni...malula..bru first tym.,tp tak reti jaga barang orang..aduhaii...amirah2..terukk..waktu tu dah terbayang muka ayah..kalau pak cik tu ayah aku..mesti aku kena marah daa,,, sbb aku dlu slalu clumsy..tp skrg da berubah..sbb tak nak kena marah dgn ayah..aku mencuba untuk tunjukkan kesempurnaan depan ayah..! terima kasih ayah! I lebiu laah! haha =D

Nak disambung ceghitenye..
Pakcik pun g kat kereta dan cek2..
ghope2nya... ade dlm kereta! pak cik letak kat blakang kereta tym nk amik borang2 psl lesen! paaak cikkkk!! cuaaak saya taaaaauu!!! huhu!!!
Alhamdulillah..lega..yg penting..aku da bg kunci tu awl2 kat pakcik...syukur sangat2..

N den., nak masuk kereta.. Aku terpergi kat driver seat*kt pintu je okayy..tak teruk sangat pun*!! haha!
aduhh..maluunyaaa..
Pak cik : haha..nak bawak balik ? heheh..tak boleh lg..da ada lesen nnt bru boleh bawak balik keyh...
Aku : huhuhu..silaap.. *malunye.nmpk sgt da brangan ~_~

Okaayy...that's all 4 today ! thank you 4 reading!!
sorry tak da gambar.. mmg  ada niat pun nk tangkap gambar .. yela..nk buat kenangan first tym dlm sejarah hidupku bwk kereta..*tau..perkara remeh je kan? tp..bg aku..penting sangat2.. nnt mesti rasa rindu.huhu..aku kan pelik..*
tp...tgh panas2 n cuak cm tu.. aku rasa tak payah laa.. nampak sgt tak serius plak nnt kan? huhu.. ^_^"

Terima kaaasihhh byk~! ^o^

Selamat menyambut awal Muharram yea! ^_* (celik mata )

Okay tak? Kalau okay, tekanlah button 'LIKE' yea :) Terima kasih sudi membaca ^_^

No comments:

Post a Comment